woensdag 21 mei 2014

Kaatser met keizerlijke afstamming

Toen ik begin jaren tachtig van de vorige eeuw op het Ryksargyf in Leeuwarden kwam, hing daar een prikbord met de tekst: “Het hout waar u zelf uit gesneden bent, is belangrijker dan het hout van uw stamboom”.  Een levensles voor stamboomonderzoekers.

Bovenstaande uitspraak komt vaak bij me op als stamboomonderzoekers mij vol trots aanschieten met de mededeling dat ze afstammen of verwant zijn aan een bekende of zelfs beroemde persoon. In kringen van Friese stamboomonderzoekers is bijvoorbeeld de verwantschap met Grutte Pier iets om ‘grutsk’ op te zijn. Dat mijn kinderen via hun moeder van deze ‘vrijheidsstrijder’ afstammen stemt mij wat minder gelukkig. Volgens de overlevering kieperde hij iedere tegenstander die niet kon nazeggen ‘bûter, brea en griene tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjuchte Fries’ genadeloos overboord of maakte hij ze een kopje kleiner met zijn “bidenhänder’. Het kan verkeren zei Bredero, maar of zo’n voorvader nu iemand is om ‘grutsk’ op te zijn, betwijfel ik.

Ik kom hierop omdat stamboomonderzoeker Sytze Giezen mij attent maakte op een verre voorvader van PC-winnaar Jochum Bouma uit Oosterlittens. Sytze is een verwoed stamboomonderzoeker en is op mijn verzoek bezig met een omvangrijk project. Nadat hij vorig jaar van alle PC-winnaars (vanaf 1854!) de stamreeksen heeft uitgezocht, is hij nu bezig om van alle PC-winnaars de kwartierstaat uit te zoeken. Een omvangrijk maar ook boeiend project. Ik mocht al eens van zijn onderzoek gebruik maken voor een artikel in De Keatsfreon .[1]

Vandaag schoot hij me aan met de mededeling dat Jochum Bouma (PC-winnaar 2008) afstamt van Karel de Grote! Voorwaar een bijzondere ontdekking. Tussen Karel en Jochem zitten 41 generaties en het spoor verloopt via grillige lijnen die heen en weer springen tussen mannelijke en vrouwelijke voorouders. Maar via zijn overovergrootvader Dirk Bouma uit Oosterend (1842-1915) komen we via aangetrouwde familie’s Hofstra, Van der Meulen, Antonides, Verhoeck, Van Nes, Van Teylingen, Suys, Van der Burch en Van Montfoort bij de graven van Holland en zo uiteindelijk bij keizer Karel de Grote.

In hoeverre Karel en Jochum uit hetzelfde hout zijn gesneden, laat ik in het midden. Maar strijdbaar waren beide in elk geval.

 




[1] Is keatsen erflik? In: De Keatsfreon van 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten